woensdag 2 april 2014

Ben dus afgestudeerd verpleegkundige. In Nederland vergelijkbaar met Verpleegkundige MBO nivo geloof ik. Ben vorig jaar Mei afgestudeert maar alvorens ik als vepleegkundige aan de slag kan, moet ik eerst een Engelse test doen. De IELTS.
Nu heb ik die 9 jaar geleden gedaan bij emigreren. Maar dat was een General test. Deze keer moet ik een Academic test doen. De test bestaat uit 4 componenten. Luisteren-Lezen-Schrijven-Praten. Op alle componenten moet ik een 7 halen met een overall band score van een 7. (een gemiddelde dus)
De test van 9 jaar geleden had een overall bandscore van een 8 (9 is het hoogste wat je kunt halen). Maar die is verlopen vertelde ze mij bij the Nurses Board the AHPRA.
Ondanks dat mijn Engels alleen maar vooruit gegaan kan zijn na 8 jaar werken en studeren in Australie.
Dus vorig jaar juni de test overnieuw gedaan. Gezakt. Had wel een overall bandscore van een 7 maar geen 7 op alle componenten. Had een 4.5 voor mijn schrijf gedeelte. En daar ligt nu mijn frustratie....

In Augustus ben ik weer op gegaan. Nu goed voorbereid. Bijles gehad en heb me vooral gericht op de Essays die ik moest schrijven. 2 Essays in 60 minuten.
Wat denk je? Weer gezakt. Op een halve punt. 6.5. Met nog steeds een overall bandscore van een 7.5. Had een 8.5 voor luisteren, 8.0 voor praten en een 6.5 voor het lezen van een Academic tekst en het beantwoorden van vragen. Met in gedachte dat 9  de hoogste score is die je kunt halen.
Je krijgt geen feedback op wat je verkeerd doet. Alleen een cijferlijst. Iedere test kost me $350 en je moet alle 4 componenten weer overdoen.

Ik heb nu dus bezwaar gemaakt. Heb de AHPRA aangeschreven en gezegd dat ik examenvrees heb opgelopen hierdoor, omdat ik totaal niet weet wat ik fout doe. De AHPRA was het met me eens. En nu gaat mijn registratie aanvraag voor de Review Board in April. Deze maand dus...

Ik mag op mijn werk bij Dutchcare als verpleegkundige werken. Doe alles wat een verpleegkundige doet, behalve injecties. Die mag ik niet doen omdat ik een 6.5 had voor het schrijven van een essay in 40 minuten.... Dat ik scores in de 80% en 90% had op m'n opleiding is niet belangrijk.
De IELTS test die ik moet doen is hetzelfde als wat een docter/chirurg moet doen als hij het land binnenkomt. Er is geen gradatie...
De test heeft niets meer te maken met language skills. Als je een beetje nieuwsgierig bent kun je even googelen op IELTS Academic. De gemiddelde Australier zal die test ook niet halen. Mn collegaatje is 2 weken geleden ook op gegaan en je raadt het niet... Ook gezakt op 0.5 punt. Zij is een  HBO verpleegkundige in Nederland. En ook zij spreekt prima Engels. Ik heb vanmorgen weer een email gestuurd naar de AHPRA.
Ik hoop dat het me lukt...

Een land wat zo'n tekort aan verpleegkundigen heeft, legt de lat gewoonweg te hoog. Klasgenootjes van mij die met de hakken over de sloot hun diploma hebben gehaald, mogen wel werken. En mensen die mij kennen weten ook dat er niets mis is met mijn Engels....

Oef, proef je mijn frustratie..?

2 opmerkingen:

  1. Jeetje, wat frustrerend. En oneerlijk ook. En ook erg dat het iedere keer weer een bak met geld kost :( Ik hoop dat je bezwaar nog iets doet. Want dit schiet niet op zo :(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje Lin, heb je al iets gehoord over je bezwaar? Kan me voorstellen dat dit erg frustrerend is zeg en dan inderdaad ook die kosten iedere keer pppffffff.

    BeantwoordenVerwijderen